nieuwsbrief

Schrijf je hier in
Sabine Craenen

Mijn lessen uit de coronacrisis

19-6-2020

Mijn lessen uit de coronacrisis

Het was me wat, die voorbije maanden. Ook als sociale organisatie moest je plots je plannen herzien, je budget opnieuw opmaken en ondertussen ook nog eens inspelen op nieuwe noden op het terrein. Hoe is het gegaan? Wat heb je geleerd? Ga niet gewoon weer over tot de orde van de dag, nu we stilaan weer evolueren naar een ‘normale’ situatie. Neem de tijd om alle kostbare inzichten van deze rare periode op een rijtje te zetten. 

Als freelance consultant help ik organisaties met denkoefeningen en geef ik workshops subsidiedossiers schrijven. Ook ik heb heel wat bijgeleerd. Dit waren enkele van mijn lessen:

Soms moet je je neus dichtknijpen en springen

Toen mij in maart gevraagd werd of ik een fysieke workshop wou omturnen tot een onlineversie in enkele dagen, heb ik nog de boot afgehouden. Ik wilde meer tijd om mijn interactieve workshop te herzien.

Achteraf vraag ik me af of ik er niet meteen voor had moeten gaan. Want toen ik in mei dezelfde workshop online gaf, lukte dat prima. Nog sneller durven schakelen. Dat onthoud ik voor een volgende crisis.

Online werken heeft ook voordelen 

Eén ervan is dat je een workshop of een sessie kan opsplitsen in kleine stukjes, want mensen moeten zich toch niet verplaatsen. Dat geeft ruimte voor meer huiswerk en bijsturing tussenin, waardoor deelnemers nog meer kunnen bijleren op hun maat. Een combinatie van online en fysiek leren lijkt me interessant voor de toekomst. 

Online valt een deel van de interactie weg 

Daardoor wordt de voorbereiding nog belangrijker. Was het doel van de denkoefening niet 100% helder voor iedereen? Normaal slaag ik erin om dat ter plekke op te pikken en bij te sturen. Online krijg je het pas te horen bij een check-outrondje. Dat levert mij twee lessen op voor de toekomst: 

  • Als de vraag van een klant niet helemaal duidelijk is, dan neem ik voortaan, online of offline, nog meer de tijd om ze te verhelderen.
  • Om online non-verbale signalen op te pikken, zet ik nu twee schermen klaar: eentje voor de presentaties, en eentje om iedereen te blijven zien.
  •  

    De online leercurve was soms erg steil

    Iedereen heeft op een razendsnel tempo leren werken met Zoom, Teams of een andere Jitsi. Dat is voor sommige mensen al een hele boterham. Je kan ook online tekenen op een scherm, post-its plakken en nog veel meer: er is een waaier aan fancy tools beschikbaar. Maar elk van die toepassingen moeten de deelnemers leren kennen. Dat vertraagt het proces en leidt de aandacht af van de inhoud. Ik probeer in de toekomst nog meer om het simpel te houden en de digitale goesting van mijn deelnemers goed in te schatten. Al wil ik wel blijven experimenteren. 

    Wat zijn jouw lessen? Leerde je nieuwe dingen over je team, je manier van werken en je doelgroep? En hebben ze al een plekje gekregen in je toekomstige werking? Roep je team bijeen, neem er een online of een papieren flip-over bij, en verzeker je ervan dat je geen enkel kostbaar inzicht verloren laat gaan.

    www.sabinecraenen.be 

    Reacties

    Geef een reactie

Open Source Services Do-it-yourself Ask An Expert
Over Scwitch Contact