nieuwsbrief

Schrijf je hier in
Marjon Meijer

GDPR? Misschien helemaal niet zo erg…

6-3-2018

Toen ik in 2009 als communicatieverantwoordelijke bij FairFin begon, was een van mijn taken ‘iets doen met de achterban’.

Er waren veel toffe acties, met positieve feedback, maar men had het gevoel dat er weinig van overbleef. We moesten die mensen die ons zo leuk vonden, zien vast te houden.

We moesten hun gegevens, op zijn minst hun mailadres, vastkrijgen en ze blijven informeren. Niet met een nieuwsbrief maar met mailtjes over wat hen interesseerde. Kwamen ze bij ons via een actie rond wapens, dan moesten we informatie sturen over wapens. Was het met een vraag rond een duurzaam product, dan moesten we ze duiding geven over ontwikkelingen op de markt van duurzame producten. Easy piecy.

We voelden wel aan dat zo’n manier van werken mijlenver af stond van wat we tot dan deden. Voor de magische oplossing keken we – zoals zo vaak – richting technologie. Een slimme database, dat was wat we nodig hadden.
Nu, we hadden bij FairFin al een database. Er was voor ik er arriveerde al een systeem ontwikkeld voor de organisatie op basis van V-tiger software, dat we liefkozend Tijgertje noemden. Een zwaar geval, met hier en daar een contra-intuïtieve kronkel, maar het werkte. Voor zover er contacten werden ingevoerd natuurlijk en voor zover we een beetje moeite deden om te leren hoe het systeem te gebruiken.

Maar Tijgertje schreef niet vanzelf nieuwsbrieven op maat. En het deed al helemaal geen fundraising voor ons, een van de ‘achterbantaakjes’. En dus bleven we zoeken naar handigere systemen. Die waren er.

Door de jaren heen kregen we de nodige uitleg over innovatieve databases. Sommige duur en commercieel, maar andere op maat van kleine ngo’s en met tal van mogelijkheden die wonderlijk beantwoordden aan onze wensen. Je kon je doelgroep indelen naar leeftijd, regio en interesse, pop-ups instellen als mevrouw X of Y al een tijdje niets van ons had gehoord, rapporten trekken over welke brief de meeste reacties opriep, enzovoort.

Maar hoe concreter de uitleg en hoe betaalbaarder het systeem, des te warmer ik het kreeg. Doelgroepen identificeren, targets stellen, contacten opdoen, invoeren, nieuwsbrieven maken, sturen, heel de boel opvolgen en controleren… Wie ging dat allemaal doen? Als we ook nog de motor van de toffe, onderbouwde acties draaiende wilden houden?

Er kwam geen nieuwe database. We werken nog altijd met ons Tijgertje. Het systeem dat alleen onze administratief verantwoordelijke helemaal doorgrondt. “Heb jij het telefoonnummer van die nieuwe van KBC?”, “Kijk eens in Tijgertje”, “Zit er niet in”, “Heb je hem goed ingevoerd? Nee, zie, je moet dat zo doen – Ah – hij zit er niet in. Wacht, ik kijk eens in mijn mailbox. Hier zie, met gsm-nummer en al.”

En zo kwam het dus dat ik het helemaal niet zo erg vond toen de GDPR-berichten de kop opstaken. De ‘General Data Protection Regulation’, een EU-verordening inzake bescherming van persoonsgegevens die eind mei van kracht wordt. Heeft te maken met een basisrecht: privacy. Alle bedrijven en organisaties moeten burgers informeren over welke data ze op welke manier over hen verzamelen en verwerken, en dat op een begrijpelijke manier.

Uiteraard komt deze regelgeving er in tijden van big social media met big data in clouds. Maar ze heeft ook repercussies voor kleine vzw’s die een achterban proberen op te bouwen. Ook zij moeten zien dat ze in orde raken en blijven met deze wetgeving. Want er dreigen serieuze boetes als iemand een klacht zou neerleggen.

Ik was blij dat we geen geld gestoken hadden in een nieuwe database noch tijd besteed om ermee te leren werken.

De tijden veranderen – als je maar lang genoeg wacht. Je kunt mensen niet zomaar meer een nieuwsbrief sturen als ze daar niet om hebben gevraagd. Wat ook leuk is: almaar meer mensen die geinteresseerd zijn in wapens zijn tegenwoordig ook geinteresseerd in duurzame producten – en andersom. En na alle systemen op maat hoor je soms zomaar een verstandig mens met overtuiging zeggen dat excel en mail eigenlijk niet zo verkeerd zijn om contacten te managen. Respect de flow.

Op Valentijnsdag kreeg ik een kaartje van een van de database-aanbieders die we in onze zoektocht hadden bezocht, een van de betere opties zelfs. Dat ze aan me dachten. Wel, ik heb ook veel aan hen gedacht de afgelopen tijd. Of ze zich zouden redden nu iedereen in een kramp geschoten is door de GDPR. Maar wellicht redden ze zich wel. Die database van hen was immers niet vanzelf zo slim geworden.

Misschien gaan we eruit met een knal. Met een berichtje in april aan iedereen die ons ooit contacteerde. Een prachtig bericht, vol aanknopingspunten met noden, hobby’s, interesses. En alle mogelijkheden om ons te volgen, te liken en te steunen. Hou ons vast! Een laatste keer zwaar uithalen alvorens in het huwelijksbootje te stappen. Een vreetfestijn voor de ontgiftingskuur. En dan: rust voor geïnteresseerde mensen en een toekomst voor ons met ons Tijgertje.

Marjon Meijer is coördinator van FairFin.

 

 

 

 

 

Reacties

Geef een reactie

Open Source Services Do-it-yourself Ask An Expert
Over Scwitch Contact